Contactgegevens

Postbus 426
2400 AK Alphen a/d Rijn
Tel. 0172 - 795515
Fax. 084 - 2292371


 

Bel me terug...

Vul uw naam en telefoonnummer in en wij zullen u z.s.m. terugbellen...

Een eigen bedrijf starten als zzp’er gaat vaak heel snel. Dit heeft verschillende redenen. Soms heb je geen startkapitaal nodig. En als je vanuit huis start kan je dat voorbereidingstijd schelen. Toch zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je zzp’er wil worden.

Het verschil tussen een zzp’er en freelancer

Er is geen verschil. Je werkt in allebei de gevallen voor verschillende opdrachtgevers, zonder dat er sprake is van een dienstverband. Je voert je werk namelijk uit als zelfstandig ondernemer. Zzp’er en freelancer zijn trouwens géén rechtsvormen. Veruit de meeste zzp’ers en freelancers starten met de rechtsvorm eenmanszaak.

Vrijheid

Vrijheid staat bovenaan het lijstje van voordelen van een zzp’er zijn. Maar zzp'en kent meer voordelen. En ook nadelen.

Voordelen

• Je bent eigen baas en bepaalt zelf hoe en wanneer je opdrachten uitvoert.
• Je uurtarief is vaak hoger dan wanneer je in loondienst werkt.
• Als je voldoet aan het urencriterium van 1225 uur betaal je minder belastingen.
• Je kiest zelf je opdrachtgevers, hierdoor heb je afwisselend werk.

Nadelen

• Je bent niet verzekerd tegen ziekte of arbeidsongeschiktheid, dit moet je zelf regelen.
• Je bouwt geen pensioen op.
• Je bent eigen baas en dus aansprakelijk voor eventuele schade en het niet nakomen van afspraken.
• Je administratie moet je zelf bijhouden of uitbesteden aan een boekhouder of accountant.
• Je ontvangt geen nettobedrag: over je winst moet je nog belasting afdragen.

Ga jij aan de slag als zzp'er. Deze 7 stappen helpen je bij het opstarten van je eigen bedrijf.

1. Je voorbereiding

Met een ondernemingsplan of businessplan zet je je plannen op papier. Hiermee verhoog je je slagingskans. Je onderzoekt namelijk of je plannen haalbaar zijn. Want levert je eigen bedrijf wel voldoende geld op om je kosten mee te dekken? Als je investeerders nodig hebt of als je start vanuit een uitkering. Dan moet je een ondernemingsplan maken.

Start je bedrijf op een plek die bij jou past. Van een markt tot een bedrijfsverzamelgebouw of in een pop-up store. Er zijn verschillende mogelijkheden.
De meeste zzp’ers starten vanuit huis. Wil jij dat ook? Check dan altijd bij je gemeente of en wat de mogelijkheden zijn.

2. Wet DBA en bepaling loondienst

De Belastingdienst bepaalt aan de hand van een aantal criteria of je zelfstandig bent. Daarnaast kijken zij ook of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Het is belangrijk dit uit te zoeken, want het heeft gevolgen voor de manier waarop je de aangifte inkomstenbelasting invult en of je gebruik mag maken van aftrekposten. Door het invullen van de OndernemersCheck van de Belastingdienst krijg je hier duidelijkheid over. Als je als zzp’er een opdracht gaat doen voor een opdrachtgever, wil je graag weten hoe het zit met de arbeidsrelatie tussen jou en je opdrachtgever. Ben je zelfstandig ondernemer of is er sprake van loondienst. Dit zou via de wet DBA geregeld worden, maar de handhaving van deze wet is opgeschort tot 1 oktober 2021. Twijfel je of je in loondienst werkt? Voorkom schijnzelfstandigheid en gebruik een modelovereenkomst van de Belastingdienst. Zo weet je zeker dat er geen sprake is van loondienst. Veel opdrachtgevers vinden de regels die nu gelden voor het inhuren van zzp’ers onduidelijk.

3. Je uurtarief bepalen

Het juiste uurloon bepalen is lastig. Een te hoog uurtarief schrikt klanten af. Een te laag uurtarief is niet alleen een onderwaardering van je kwaliteiten. Het levert misschien ook te weinig inkomsten op.

Bereken allereerst hoeveel je per maand minimaal nodig hebt om van te kunnen leven en om je verplichtingen van te kunnen betalen. Tel hier je vakantiereservering, inkomstenbelasting, de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering en onvoorziene kosten bij op. Bereken vervolgens je zakelijke kosten, zoals kantoorhuur, bedrijfsmiddelen, zakelijke verzekeringen etc. Dit zijn je noodzakelijke inkomsten en belastingen plus zakelijke kosten. Deel dit bedrag door het aantal declarabele uren. En je hebt je minimale uurprijs, het tarief dat nodig is om geen verlies te maken. Je ervaring en vakmanschap zijn ook wat waard en spelen dus ook een rol bij het bepalen van je uurtarief. Daarnaast kun je ook nog je uurtarief vergelijken met dat van je concurrenten.

4. Je risico’s beperken

Als zzp’er ben je zelf verantwoordelijk voor je risico’s. En dus ook voor het afsluiten van eventuele verzekeringen. Maar ook voor het opbouwen van je pensioen. We hebben de belangrijkste risico’s voor je op een rij gezet:

• Arbeidsongeschiktheid
• Bedrijfsaansprakelijkheid
• Beroepsaansprakelijkheid
• Rechtsbijstand
• Pensioen

Of kijk hier voor een overzicht van alle verzekeringen.

5. Je rechtsvorm kiezen

Als zzp’er moet je je inschrijven bij KVK. Daar moet je aangeven in welke rechtsvorm je gaat starten. De meeste zzp’ers starten met een eenmanszaak. En in sommige gevallen met een besloten vennootschap (bv). De keuze voor je rechtsvorm heeft naast fiscale gevolgen ook gevolgen voor je aansprakelijkheid. Zoek uit welke rechtsvorm bij jou past.

6. Je bedrijf inschrijven bij KVK

Dus jij wil zzp'er worden? Bent klaar voor de start van je eigen bedrijf? En hebt een goede bedrijfsnaam bedacht? Dan kun je een afspraak maken met KVK en je bedrijf inschrijven.

Denk ook goed na over je bedrijfsomschrijving. De bedrijfsomschrijving geeft aan welke activiteiten jij feitelijk doet als zzp’er. N.a.v. jouw bedrijfsomschrijving bepaalt de KVK medewerker samen met jou een passende SBI-code. Deze code wordt gebruikt door overheidsinstanties, brancheorganisaties, pensioenfondsen, banken en verzekeringsmaatschappijen. Mocht je andere activiteiten gaan doen, meld dit dan bij de KVK. Wij wijzigen dan de SBI-code of voegen er een activiteit en een nieuwe code aan toe. Het is als zzp’er mogelijk om meerdere activiteiten binnen je bedrijf (eenmanszaak) te doen.

Twijfel je of je je bedrijf moet inschrijven? Check dan eerst of je bedrijf voldoet aan de criteria voor een onderneming.

Aanmelding Belastingdienst

KVK geeft na je inschrijving je gegevens door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt binnen 2 weken je btw-id en omzetbelastingnummer per post.

7. Je administratie opzetten

Boekhouding en administratie behoren bij veel zzp’ers niet tot de favoriete bezigheden. Maar het voeren van een goede administratie is wettelijk verplicht. Zo moeten bijvoorbeeld je facturen en offertes aan verschillende eisen voldoen.

Je administratie geeft je inzicht over hoe je bedrijf ervoor staat. Je kunt je administratie uitbesteden, maar ook zelf doen. Basiskennis van administratie is dan belangrijk. Hiervoor zijn handige apps en boekhoudprogramma’s.

Belastingen

Als ondernemer krijg je te maken met belastingen. Wat is het verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting en welke aftrekposten zijn er voor startende ondernemers? We helpen je op weg met een rekenvoorbeeld zodat je een inschatting kunt maken hoeveel geld je moet reserveren.

Kleineondernemersregeling

Verwacht je met je omzet onder de 20.000 euro te blijven? Dan kan de kleineondernemersregeling (KOR) van de Belastingdienst handig zijn. Je moet je hiervoor apart aanmelden bij de Belastingdienst. Door de KOR bereken je geen btw op je leveringen. De btw op kosten (voorbelasting) mag je ook niet aftrekken. Je mag een beperkte btw-administratie bijhouden en hoeft geen btw-aangifte in te dienen.

Zzp en werk

Werken in loondienst en werken als zzp’er kun je combineren. We noemen dit ook wel parttime ondernemen of ondernemen in deeltijd. Parttime ondernemen heeft gevolgen voor je inkomstenbelasting en eventuele aftrekposten en toeslagen. We raden je aan je werkgever te laten weten dat je als zzp’ er aan de slag gaat. Check in ieder geval altijd je arbeidsovereenkomst over nevenwerkzaamheden.

AVG

De Algemene Gegevens Verordening (AVG) is de privacywet die sinds mei 2018 geldt voor alle ondernemers, dus ook voor zzp’ers. Iedereen die met persoonsgegevens werkt moet voldoen aan de AVG. Je moet kunnen bewijzen waarvoor je gegevens van (potentiële) klanten gebruikt en hoe lang je deze bewaart. Bijvoorbeeld het verwerken van klantgegevens voor het opmaken van een factuur valt al onder de AVG.

Mocht je naar aanleiding hiervan nog vragen hebben neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.

bel ons nu

 

Deel deze pagina op Social media :-)

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.